Стоян Стоянов: Фотографията е възможност да се вглъбиш в това което правиш и да си починеш истински от изминалия ден

09/08/2017

Стоян Стоянов: Фотографията е възможност да се вглъбиш в това което правиш и да си починеш истински от изминалия ден



Стоян Стоянов е фотографът, който направи красотата на зимен Пловдив световно известна. Той спечели един от конкурсите „Светът отвисоко” на руското издание на National Geographic със снимка на сгушени в сняг и светлини пловдивски сгради, която обиколи света за няколко дни. Благодарение на разпространението на снимката от медии и социални мрежи, културния ни град стана обект на голямо внимание. От тогава насам се забелязва силна тенденция неговите снимки от Пловдив да бъдат мигновено разпространявани от множество медии, веднага щом Стоян публикува нов пейзаж от града в групата си Plovdiv / Пловдив в снимки. Творчеството му е почти навсякъде из интернет пространството и има защо. Всяка нова негова снимка е като рекламна за града и винаги предизвиква множество коментари, а любителите фотографи с охота копират техниката му на снимане.



За снимката, която спечели конкурса на National Geographic, Стоян споделя, че е направена на - 35 градуса студ.


Стоян Стоянов е роден в Твърдица, получил е висшето си образование в Русия и е жител на Пловдив от почти десетилетие. Фотографът по професия е геодезист. Неговия усет за пейзаж е силно повлиян именно от опита му в областта на геодезията.


Кое провокира интереса ти да започнеш да снимаш и да се усъвършенстваш във фотографията? 

Интересът ми към фотографията не се е появил спонтанно, а е дълъг процес. Снимах още като малък с един стар лентов апарат вкъщи, преди около 30 години, които снимки още не са проявени. 

Професията ми е свързана с пътувания до забравени места, места които не са популярни от туристическа гледна точка. Понякога сме вън, на някой връх в планината, когато изобщо не става за туризъм. Присъстваме на страхотни гледки, изгреви, залези... в един момент на човек му се иска да запечата спомена, да покаже на приятелите си. Дори и с телефон в джоба, вече фотографията е толкова достъпна! Може да споделяш своите мигове в реално време, технологиите толкова се промениха в тази посока и това е чудесно!


Често снимаш пейзажи в Пловдив. Откъде черпиш своето вдъхновение към снимките в града?

Едва ли се изисква особено вдъхновение за да направиш дадена снимка. Вдъхновение трябва да има „майката” природа, за да ни покаже че живеем на толкова красиво място, или ни припомни колко сме нищожни. А човекът с техниката просто трябва да е попаднал на подходящата позиция и да запечата момента.




По професия си геодезист. Намираш ли общо между геодезията и фотографията?

Чисто технически двете занимания нямат много общо. Но както казах, професията е свързана с много пътуване до места, където рядко ще стъпи човешки крак. Ставаме свидетели на страхотни картини! Не винаги имам възможност да ги запечатам, но това малко или много вдъхновява „фотографското” око.


Какво се промени в живота ти, откакто спечели конкурса на National Geographic? 

Нищо не се е променило в живота ми. Това беше просто един от многото конкурси на руското издание на National Geographic. Бях изненадан, че измежду снимки на цяла Русия, а тази необятна страна крие невероятни красоти, руските читатели предпочетоха снимка от България. Наградата беше часовник. Никога не съм носил часовник и сега свиквам да го правя, може би само това се е променило в ежедневието ми!




Имаш ли любим свой пейзаж или момент от снимките, който да е белязан по специален начин за теб?

Имам доста любими снимки, които са се получили добре. Зад всеки такъв кадър стои някаква емоция, приключение, цели истории. По някога ги разпечатвам в голям формат и ги подарявам. Разпечатана снимката изглежда по съвсем друг начин, въздействието е друго. Стоят отлично по стените на приятелите. Когато ходя на гости се чувствам като у дома си! (усмихва се)




Наскоро публикува много колоритни снимки от Международния фолклорен фестивал в Пловдив. Кое в него те провокира да оставиш пейзажите за малко и да снимаш от танцовите състави? 

Честно казано реших да изпробвам един нов портретен обектив. А и от както заживях в Пловдив, не пропускам този фестивал със или без фотоапарат. Иначе не обичам много тълпата. Снимането на хора и събития, особено ако си страничен наблюдател, е свързано, поне за мен с не толкова положителни емоции. За да направиш хубава портретна фотография, за да откраднеш интересен момент и направиш снимката си въздействаща, се налага да се вреш в лицата, в личното пространство на хората. Не всеки иска да бъде сниман. По някога виждаш отегчението и досадата от поредния обектив пред теб. Конкретно на това събитие, за да изчистя съвестта си, разпечатах няколко по-сполучливи снимки и ги подарих на танцьорите. Нямах възможност да им ги дам лично за съжаление. Може би тогава щях да направя портрети с по-искрени емоции и усмивки. Ето защо знам за себе си че не ставам за такъв тип фотография, по добре се чувствам, когато съм високо, над тълпата. Тепетата са най-лесния и достъпен начин за това. 

Фотографията е прекрасно хоби, възможност да се вглъбиш в това което правиш и да си починеш истински от изминалия ден. Някои ходят за риба в такъв случай. Други са приели фотографията за работа и средство за прехрана. Важно е да обичаш това което правиш, да го правиш с удоволствие.  







Интервюто взе: Марина Савйовска

Напиши коментар

Препоръчани статии

Кампанията „Да върнем картините в Музея“ набира средства за реставрацията на 20 картини

Първата дарителската кампания за споделено финансиране на част от музейна колекция стартира в рамките на НОЩ/Пловдив и ще набира средства за реставрацията на двайсет непоказвани досега картини от фонда на Регионален етнографски музей в Пловдив.

Прочети повече...

Огромна гейминг зала отваря врати на Comic Con България

Създателите на League of Legends идват със собствена зона в рамките на фестивала

Прочети повече...

Международният фолклорен фестивал предизвика лятна еуфория в Пловдив

Представителни фолклорни състави от осем държави ще пренесат пловдивчани и гости на друго място и време с танцовите си умения.

Прочети повече...

Петко Танчев: 3D мапингът е за да създава все повече красота в сетивата на хората

Петко знае как да пренареди аспектите на физическата действителност, използвайки я като платно, където да създаде дигитално съдържание чрез генеративни образи, интерактивни системи, UI, анимация и видео.

Прочети повече...

Петьо Петков: В DroneUp Festival участват над 30 държави с 60 филма.

От две години насам, Петьо всяко лято посвещава работата си на това да превърне Пловдив в "Меката" на късометражните дрон филми.

Прочети повече...

DroneUp Festival отново представи на Пловдив света от птичи поглед

Може би единственият дрон филм за Мароко бе представен пред широката аудитория в категорията за “Пътуване и Куктура”, а български филм "Кукери" от Широка Лъка грабна сърцата на българската аудитория.

Прочети повече...

Любомир Сергеев за пътя на вдъхновението в рекламната фотография

Кумир, идол и вдъхновение за българските фотографи. Това са само част от определенията за Любомир Сергеев. В това интервю той споделя какъв е пътят на неговото вдъхновение и кой е неговия извор на брилянтни рекламни идеи.

Прочети повече...
Newsletter