Петко Танчев: 3D мапингът е за да създава все повече красота в сетивата на хората

14/08/2017

Петко Танчев: 3D мапингът е за да създава все повече красота в сетивата на хората



Петко Танчев е визуален артист, сценограф и видео дизайнер от Пловдив. Той знае как да пренареди аспектите на физическата действителност, използвайки я като платно, където да създаде дигитално съдържание чрез генеративни образи, интерактивни системи, UI, анимация и видео. Благодарение на неговото пресъздаване на образи в НОЩ/Пловдив, за първи път разбрахме какво е 3D мапинг, как се пресъздават виртуалните светове в рамките на определено пространство и по-конкретно върху сгради и как този вид изкуство може да те пренесе в един паралелен виртуален свят, вдъхновен от нов смисъл и ново значение. Петко обича да експериментира с нови медии и съвременни технологии, а неговото творчество може да бъде разпознато на редица артистични събития в България. През 2013 Петко съосновава "Мелформатор" - колектив, насочен към  организация на музикални събития, графичен дизайн и интерактивни визуализации. От 2016 е куратор на Creative Media Lab, модулът за дигитални изкуства в Нощ/Пловдив. Понастоящем преподава „Инструменти за визуално програмиране“ в магистърска програма "Дигитални изкуства" на Национална Художествена Академия, София.

Само месец преди да представи поредния си проект към Нощ/Пловдив, се свързахме с Петко, за да сподели малко повече за 3D Мапинга и изкуството, което създава.

 

От кога се занимаваш с 3D видео мапинг и как откри това изкуство?

През 2010 направих първия си опит в тази посока, който беше в колаборация с Евгения Сърбева, а година по-късно създадох първия си самостоятелен видео мапинг проект. Тези експерименти бяха част от Фестивал „Улица Отец Паисий“ в Пловдив и аз се вдъхнових много от възможността да вдъхна нов живот на старите къщи чрез средствата на прожекцията. За първи път видях такъв проект през 2009 година, докато работих по сценографията на театрално представление. Тогава имахме идея с режисьора Атанас Махони да изнесем втората част на действието извън театралната зала, тъй като по пиеса персонажите преминават по въже над Ниагара. Докато мислихме как фасадата на Театър София може да се превърне във водопад, попаднах на един линк към видео мапинг прожекция върху замък в Англия. Решихме, че това средство работи перфектно за нашата цел и се свързах с авторите за да проуча как това може да се осъществи технически. За съжаление проектът така и не стана реалност тук поради финансови причини, но независимо от това съвсем естествено се запалих по мапинг прожекциите и реших наистина да пробвам как става...


 На снимката: прожекцията Past Future от Фестивал „Улица Отец Паисий“

Каква е целта на видео мапинга, който създавате върху сгради? Да допълни образа на сградата, или да я разгърне в съвсем друг аспект и величина?

Един видео мапинг проект винаги започва от пространството и времето в което се създава, а докъде стига е въпрос на интерпретация и експеримент. Разбира се, като изкуство в градска среда всичко зависи също от публиката и ситуацията. В работата по съдържанието на някои проекти имам повече свобода като автор, в други трябва да се изпълни дадена цел. Понякога дори техническата страна на нещата сама взима някои решения. Опитвам се винаги да си създавам нови предизвикателства. Основната посока, в която работя е свързана с интерактивното изкуство, което вече отваря много врати към магията в реално време. Обичам различните технологии да общуват помежду си генеративно чрез обмен на данни. Красотата се създава и разпада постепенно, променя се в неочаквани посоки, всичко това се имплементира във физическата архитектура.

 

Откъде черпиш вдъхновение за твоите визуални творби?

 Обичам да се взирам във всичко което виждам наоколо и да го анализирам. Понякога скицирам детайли в природата или типове хора, за да вникна още по-дълбоко в определено състояние. Всичко останало намирам в интернет, където следя избрани артисти и технологии. Друго важно нещо за мен е конкретното място, в което създавам една творба. То носи свой специфичен характер и време. Влизам в него без идея какво точно искам да направя и оставям свободно пространство да се прояви това, което вече съществува там. Аз просто го композирам и формирам с изразните средства на софтуера или си играя с възможностите на допълнителни сензори и джаджи.

 

За какво най-често се използва видео мапингът по света?

За да създава повече красота в сетивата на хората. Разбира се, ако говорим за най-честа употреба, тук се появява индустрията и комерсиализацията, което пък си носи своите негативи и позитиви. Когато артистът изчезва като личност, за да обслужи нечия цел или да прекопира нещо готово, това е само дизайн, а не изкуство. Тук естествено границите са тънки и темата е спорна, но просто го споменавам като проблем на честата употреба и посока за мисъл. Обратно на въпроса, ако трябва да направя списък, той би бил нещо като: реклама, фестивали, празници, чествания, концерти, театрални преставления, политически избори.

 

Кой проект ти е бил най-интересен или е имал по-особено влияние върху Вашата артистична кариера?

От собствените ми проекти имам любими по различен начин, но този в който сякаш най-много разгърнах експериментите си е интерактивната мапинг прожекция Cnnctr за One Design Week 2015. Използвахме технологии, които в началото не бяхме сигурни че ще проработят изобщо. Заедно с програмиста Богдан Ковачев създадохме специална мрежа, която изпраща данни от телефоните на потребителите към медия сървър. Съдържанието на мапинг анимацията се генерираше в реално време и всеки можеше да си инсталира мобилно приложение, чрез което да променя елементи на прожекцията. Резултатът приличаше на абстрактна карта със собствени правила на еволюция, пространство в което хората общуваха по различен начин и създаваха нещо заедно. Бих казал, че дори в световен мащаб това е една иновативна работа. По някакъв начин когато се съизмериш с нещо огромно, това отключва съзнанието ти на много нива.


 На снимката: Прожекцията Cnnctr за One Design Week 2015, Пловдив


Какви нови проекти ти предстоят?

В момента подготвяме събитията за второто издание на Creative Media Lab, модулът за дигитални изкуства в НОЩ / Пловдив. Щастлив съм, че имам възможност да допринеса за развитието на местната сцена като куратор на този проект, който е и част от юбилейната програма на Фондация „Отворени изкуства“. Тази година темата на Лаба е Emerging Environments и съдържанието ще представи един много важен артист от САЩ. Това е Мери Франк, която ще дойде от Ню Йорк за да представи световната премиера на най-новия си аудиовизуален пърформанс Seed (с музика на Robot Koch) и да води майсторски клас по генеративен дизайн и процедурна анимация с Derivative TouchDesigner. През октомври пък ще бъда фасилитатор в международния проект с фокус изкуства на открито „Учлище за Спектакли“, организиран от Фондация „Пловдив 2019“ и англичаните „Walk the Plank“. След това ще направя отново моя уъркшоп за видео мапинг в Берлин, както и ще продължа преподавателската си дейност в магистърска програма Дигитални Изкуства на „Национална Художествена Академия – София“. Предстоят и още няколко колаборативни проекти с различни артисти, а заедно с Атанас Динчев ще продължим експериментите с нови технологии и cutting-edge продукции.


На снимката: Прожекцията към Creative Media Lab, Нощ/Пловдив, 2016г.


Интервюто взе: Марина Савйовска

Автори на снимките: Марица Колчева, Паолина Лесева, Лина Кривошиева.

Напиши коментар

Препоръчани статии

Ангелина Маркова - за пътя на едно голямо сърце

Ангелина Маркова е основателят на каузата „Моето сърце е съпричастно, “What about Yours?”, стартирала своя път от Германия и трайно установила се в нейния роден град - Пловдив.

Прочети повече...

Кампанията „Да върнем картините в Музея“ набира средства за реставрацията на 20 картини

Първата дарителската кампания за споделено финансиране на част от музейна колекция стартира в рамките на НОЩ/Пловдив и ще набира средства за реставрацията на двайсет непоказвани досега картини от фонда на Регионален етнографски музей в Пловдив.

Прочети повече...

Стоян Стоянов: Фотографията е възможност да се вглъбиш в това което правиш и да си починеш истински от изминалия ден

Стоян Стоянов е фотографът, който направи красотата на зимен Пловдив световно известна с фотография, която спечели един от конкурсите „Светът отвисоко” на руското издание на National Geographic.

Прочети повече...

Петьо Петков: В DroneUp Festival участват над 30 държави с 60 филма.

От две години насам, Петьо всяко лято посвещава работата си на това да превърне Пловдив в "Меката" на късометражните дрон филми.

Прочети повече...

DroneUp Festival отново представи на Пловдив света от птичи поглед

Може би единственият дрон филм за Мароко бе представен пред широката аудитория в категорията за “Пътуване и Куктура”, а български филм "Кукери" от Широка Лъка грабна сърцата на българската аудитория.

Прочети повече...

Световноизвестният Широ Такатани на One Dance Week с взрив от цветове

 От тази година фестивалът е част от Програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019

Прочети повече...

Майк Буше представя първата си самостоятелна изложба в България на Нощ/Пловдив 2017

Юбилейната програма ТУК НАВСЯКЪДЕ ще събере някои от най-атрактивните артисти от международната арт сцена за самостоятелни изложби и пърформанси в рамките на тридневното издание на Нощ/Пловдив 2017

Прочети повече...

Над 20 000 посетиха първия за България Aniventure Comic Con

През изминалия уикенд над 20 000 души се забавляваха в залите на Интер Експо Център, заедно със световноизвестни имена от сериалите, анимето, комиксите, косплея, гейминга и графитите.

Прочети повече...
Newsletter